advertentie
advertentie
advertentie

Amerikanen

Koekjesexperiment

27.09.2012 . 18.18

Dik door misleidende porties

Wetenschappers van de Universiteit van Michigan hebben eindelijk ontdekt hoe het komt dat zoveel Amerikanen te dik zijn. Het komt niet door hun ongebreidelde eetlust, maar door de labeltjes die aan porties worden gegeven.

Dik door misleidende porties

Een experiment met koekjes toont aan dat ons eetgedrag wordt beïnvloed door hoe groot porties wordt aangeprezen. Testpersonen kregen koekjes voorgeschoteld met twee verschillende labeltjes: medium en large. Wat ze niet wisten, is dat alle koekjes precies even groot waren.

En inderdaad, de proefpersonen gingen liever af op de labeltjes dan wat hun maag ze vertelde. Mensen aten duidelijk meer koekjes van 'gewone' grootte dan de zogenaamde large-variant.

Blijkbaar zijn we niet zo goed in staat om echt door te hebben hoeveel we naar binnen werken. "Als er alleen al een ander grootte-labeltje aan precies dezelfde hoeveelheid voedsel wordt gehangen, eten mensen meer", zegt onderzoeker Aradhna Krishna tegen NPR. "Maar ze denken ook nog eens dat ze helemaal niet zo veel gegeten hebben."

Zes keer zo groot

Een grote frisdrank in de States is vandaag de dag zes keer zo groot als 60 jaar terug. Dat zie je ook bij voedsel, stelt Krishna. "Dezelfde hamburger is groter geworden, dezelfde portie frites is fors gegroeid. Daarom is obesitas zo wijdverspreid." Daar komt nog eens bij dat er forse verschillen zijn tussen bedrijven. Wat bij de ene eettent als een grote portie frites te deur uit gaat, is bij de andere juist een gewone portie.

In de modewereld wordt een vergelijkbaar trucje gebruikt om meer producten aan de man en vrouw te brengen. Om mensen niet het gevoel te geven dat ze niet meer in kleding met een dun maatje passen, zijn de kledingmaten over de jaren al meerdere keren aangepast. Misschien laten we ons wel graag voor de gek houden.

Deel deze pagina

Reageren

advertentie

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde artikelen

Stagiair gezocht

advertentie

Hot or not?

advertentie
advertentie
advertentie
advertentie
advertentie